Back To Top

  • Tutoring - rozwój talentów

    Mocne strony, potencjał, obdarowanie, zdolności, zalety, pasje, zainteresowania, dążenie do doskonałości, wyznaczanie celów, planowanie, osiąganie sukcesów, motywowanie

  • Tutoring - rozwój charakteru

    Wartości, przekonania, postawy, zachowanie, założenia, uprzedzenia, wiara, nadzieja, odwaga, poczucie własnej wartości, pracowitość, zaangażowanie.

  • Tutoring - rozwój intelektualny

    Wychodzenie poza utarte schematy, mądrość, logiczne myślenie, wyciąganie wniosków, twórczość, kreatywność, abstrakcja, wyobraźnia, intuicja, moje zdanie

  • Tutoring - szkoła życia

    Trudne wybory, podejmowanie decyzji, szukanie rozwiązań, sukcesy, pewność siebie, proaktywność, radzenie sobie z niepowodzeniami i konfliktami, nieustępliwość, poszukiwanie sensu, wyzwania, konsekwencje, współpraca

  • Tutoring - rozwój emocjonalny

    Emocje, uczucia, relacje, więzi, bliskość, związki, zaufanie, otwartość, przyjaźnie, opanowanie, reakcje, porozumienie, kontakt, wyrażanie, życie w zgodzie z samym sobą i innymi, odczuwanie, współodczuwanie, empatia

Tutor 24/7

W szkole, w domu czy w pracy - zawsze jestem dla kogoś tutorem

Polecane strony

 

Instytut Tutoringu Szkolnego

fundacja kolegium tutorow

Fundacja Kolegium Tutorów

collegium wratislaviense

Collegium Wratislaviense

tutoring crown kompas kariery

Edukacja Finansowa Crown

 

Przykładowe tutoriale

images33Przykładowy przebieg tutorialu o charakterze rozwojowym:

1.   Mogę spędzić dzisiaj z Tobą 45 minut, czy masz coś szczególnego o czym chcesz porozmawiać?
      Pytania mogą pójść dwutorowo:
a.   Co chciałbyś w życiu osiągnąć?  (marzenia, zainteresowania, pragnienia)
b.   Czy jest coś z czym się zmagasz, co Cię blokuje i chciałbyś to rozwiązać, uwolnić się ale nie wiesz jak się do tego zabrać? (problemy, rozterki, pytania, dylematy, życiowe sprawy)
2.   Co Twoim zdaniem jest teraz najważniejsze i powinniśmy się tym zająć w pierwszej kolejności?
      Jeśli podopieczny wybrał temat związany z jakimiś blokadami, to robimy z nich cel i pytamy dalej.
      Jeśli podopieczny wybiera temat związany z osiągnięciami to pytamy dalej:
3.   Spróbuj sobie wyobrazić, że to osiągnąłeś?
      - jak byś się czuł?
      - komu byś o tym powiedział?
      - jak byś to powiedział?
      - jak byś świętował to osiągnięcie?
4.   Jeśli zrealizujesz ten cel, to jakie będziesz miał z tego korzyści?
5.   Jeśli nie postawisz sobie takiego celu, to co stracisz?
6.   Czego potrzebujesz żeby to osiągnąć?
7.   Co już masz?
      - twoje środki materialne
      - środki intelektualne
      - środki emocjonalne
      - środki duchowe
8.    Wymień kilka możliwych dróg dojścia do zamierzonego celu?
9.    Twoim zdaniem, która droga wygląda na najsensowniejszą?
10.   Dleczego inne drogi, mogą być mniej skuteczne?
11.   Pomyśl, jakie zadania powinieneś wykonać i jak je zaplanować, żeby to osiągnąć?
12.   Ustalmy datę, która będzie ostatecznym terminem osiągnięcia celu?
13.   Na jakie etapy podzielisz swoją pracę?
14.   Na jakie przeszkody możesz natrafić w trakcie realizowania celu?
15.   Jak możesz uniknąć lub zaradzić tym przeszkodom?
16.   Kiedy i jak powiadomisz mnie o postępach swojej pracy?
17.   O czym chciałbyś porozmawiać następnym razem?
18.   Ustalenie terminu i miejsca następnego spotkania

 

Przykładowy przebieg tutorialu o charakterze rozwojowym zaczerpnięty został z opracowań Instytutu Tutoringu Szkolnego, który jest placówką Towarzystwa Edukacji Otwartej www.tutoring.org.pl - polecamy.

 

Przykładowy przebieg tutorialu o charakterze wychowawczym:

1.   Wiem, że zdarzyło się coś takiego …….powiedz mi, jakie uczucia towarzyszyły Ci podczas tamtej sytuacji, a jakie czujesz się teraz?
2.   Pomyśl przez chwilę, jak mogli czuć się inni uczestnicy temtej sytuacji, a jak czują się teraz? (również, ojciec, matka, rodzeństwo, koledzy)
3.   Co było coś, co mógłbyś zrobić, żeby do tego nie doszło?
4.   Spróbuj nazwać bezpośrednie przyczyny, które do tego doprowadziły?
5.   Co w pośredni sposób mogło wpłynąć na tę sytuację?
6.   Co mógłbyś zrobić:
-     żeby inni uczestnicy poczuli się lepiej, po tej całej sytuacji?
-     żebyś Ty poczuł się lepiej?
7.   Co możesz zrobić, żeby do tego doprowadzić?
8.   Jakie inne korzyści odniesiesz ty i inni, gdy poczujecie się lepiej?
9.   Jakie masz jeszcze inne pomysły w tej sprawie?
10.  Czego Ci brakuje, żeby zmienić tę sytuację?
11.  Jak możesz uzyskać te brakujące rzeczy? Jak temu zaradzić?
12.  Czy jest ktoś lub coś co może Ci w tym pomóc?
13.  Kiedy to zrobisz?
14.  Jak i kiedy powiadomisz mnie o efektach?

 

Przykładowy przebieg tutorialu o charakterze wychowawczym zaczerpnięty został z opracowań Instytutu Tutoringu Szkolnego, który jest placówką Towarzystwa Edukacji Otwartej www.tutoring.org.pl - polecamy.

 

Tutorial naukowy

Tutorial naukowy to spotkanie tutora i ucznia, które dotyczy poruszenia, poznania i omówienia jakiegoś obszaru nauki. Spotkanie odbywa się jeden na jeden (tutor-uczeń) lub jeden na dwa (tutor-uczeń-uczeń). Tutor na każde spotkanie wyznacza do napisania esej obejmujący jakiś dział wiedzy. Esej polega na napisaniu osobistych refleksji ucznia po przeczytaniu jakiegoś materiału. Zazwyczaj temat eseju jest niejednoznaczny lub kontrowersyjny, pobudzający do myślenia i osobistego wypowiedzenia się na dany temat. Spotkanie tutora i ucznia ma charakter omówienia eseju i przedyskutowania go, co sprawia, że wiedza ucznia musi być ugruntowana, tak by mógł on bronić swoich tez i założeń.

 

Tutorial domowy

Tutorial domowy to nasz autorski pomysł, który stosujemy z dużym powodzeniem. Polega on na zastosowaniu tutorialu rozwojowego, wychowawczego, naukowego lub zawodowego w warunkach domowych. Jest to spotkanie rodzica i dziecka, gdzie w rolę tutora wciela się rodzic a uczniem jest dziecko. Na pewno wielu rodziców wcielało się w tę rolę wyjaśniając dzieciom zagadnienia jakiegoś przedmiotu, dotykając postaw zachowania, wspomagając rozwój cech charakteru lub przekazując różnego rodzaju umiejętności. Gdyby ten proces był świadomym, celowym i długofalowym oddziaływaniem nastawionym na rozwój i osiągnięcie wspólnie postawionych celów, to każde spotkanie w tym obszarze moglibyśmy nazwać tutorialem domowym.

 

Tutorial zawodowy

Jednym z niekonwencjonalnych tutoriali, które trudno odnaleźć w źródłach książkowych jest tutorial zawodowy. Odbywa się w celu rozwoju kompetencji zawodowych i polega na spotkaniach i rozmowie osoby bardziej doświadczonej w jakimś obszarze jakiegoś zawodu, która jest swoistego rodzaju mistrzem, a osobą drugą, młodszą, która się dopiero uczy. Jakikolwiek przekaz doświadczenia, wiedzy czy umiejętności, gdy odbywa się przy zastosowaniu zasad tutoringu, jest o wiele bardziej skuteczniejszy i służy jako inspiracja do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników niż zakładane. 

 

Warto przeczytać

ksiazka tut

Tutoring123

tutoring ks

ksiazka