Back To Top
Główne zasady spotkania tutorskiego:
- każdy uczeń posiada zasoby, potencjał - zadaniem tutora jest je odkryć, uświadomić uczniowi i zachęcić do używania
- każdy uczeń jest dobry, mądry i twórczy - zadaniem tutora jest wierzyć w jego siły i wydobywać z niego to, co dobre
- rozmowa i działania tutora z uczniem opierają się na: otwartości, szczerości, zaufaniu, 100% zaangażowaniu, szacunku i autentyczności
- każdy uczeń i tutor jest pełnoprawnym partnerem w działaniu i rozmowie - zadaniem tutora i ucznia jest szanowanie swoich poglądów i przekonań, tutor jest tym, który zachęca ucznia do poszerzania swoich horyzontów w poczuciu poszanowania wzajemnej godności
- autentyczność polega na tym, że nie udajemy kogoś innego ale szczerze wypowiadamy się w swoim imieniu, mówimy o tym co ja sądzę, co ja myślę, co ja uważam, a nie co inni myślą, co uważa się, co inni mówią, wszyscy tak robią
- w trakcie rozmowy tutor wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie, dzieli się swoimi przeżyciami, nie na zasadzie dawania gotowych rozwiązań czy instrukcji ale po to, by ukazać różne aspekty i rozwiązania oraz by pobudzić ucznia do poszerzenia swoich horyzontów i dać mu większe spektrum możliwości do dokonywania własnych przemyślanych wyborów
- rozmowa nie może opierać się na ferowaniu wyroków, czy osądzaniu, nie używamy zwrotów: musisz, należy, powinieneś, koniecznie trzeba
- podstawowym narzędziem tutorskim są pytania, które odkrywają różne dylematy, zmuszają do osobistego odniesienia się i wyrażenia swoich poglądów - wszystko po to, by czynić życie bardziej świadomym
Zasady tutoriali zaczerpnięte są z opracowań Instytutu Tutoringu Szkolnego, który jest placówką Towarzystwa Edukacji Otwartej www.tutoring.org.pl - polecamy.