Back To Top
Jednym z tworów tutorignu, który można powiedzieć jest tworem niekonwencjonalnym i bardzo podobnym do mentoringu, to tutoring, który zachodzi w obszarze zawodowym. Czy proces, którego celem jest przekazanie określonej wiedzy i doświadczenia zawodowego na drodze osiągania rozwoju młodszej, mniej doświadczonej osoby, w jakiejś dziedzinie możemy nazwać tutoringiem? Jeżeli proces ten odbywa się na drodze ustalania osobistych celów i dotyczy również kształtowania określonych cech charakteru, postaw, zachowania i zachodzi w oparciu o relację (zaufanie, szacunek, dobro ucznia), to bez wątpienia proces ten możemy nazwać tutoringiem. Dla potrzeb tego wyjaśnienia, nazwijmy to tutoringiem w pracy lub tutoringiem zawodowym.
Relacja, charakter, osobowość - umiejętności, wiedza, doświadczenie
Bardzo często w strukturach zawodowych, w biznesie, na określonym stanowisku, nie szuka się ludzi, którzy mają tylko jakieś określone umiejętności i wiedzę, ale szuka się ludzi którzy mają, określone cechy charakteru, mają osobowość, swoją charyzmę, cechują się takimi a nie innymi postawami. Lub odwrotnie. Mamy ludzi, którzy dysponują wiedzą i umiejętnościami ale brakuje im osobowości i charakteru i coś chcielibyśmy z tym zrobić. Jest to bardzo trudne zadanie, bo im człowiek starszy tym trudniej o zmianę, ale o wiele efektywniejszy jest proces dochodzenia do określonych celów, kiedy jest on oparty o tutoring niż zwykłe szkolenia. Szkolenia zazwyczaj są w stanie coś w nas dotknąć i przekazać ale nie przynosi to trwałych zmian. Natomiast proces tutoringu, który zachodzi w oparciu o samodzielne motywacje, wytyczanie celów przy stałym monitoringu osoby bardziej doświadczonej, osadzonej we wspólnych realiach - jest o wiele bardziej skuteczny. Warto skorzystać z metod, które w oparciu o budowanie relacji i wzajemne zaufanie, przyczynią się do wypracowania trwałych zmian w pracowniku, który wykorzystując swój rozwój, przyniesie korzyść swojej firmie. Im osoba prowadzona jest starsza tym częściej ten proces można nazwać mentoringiem zawodowym, choć w wielu założeniach trudno wyraźnie rozgraniczyć te dwa procesy.
Mistrz - uczeń
Jednym z opisów, jaki stosuje się przy określeniu relacji i ról jakie występują w procesie tutoringu jest relacja mistrz - uczeń. Trochę tak, jak to miało miejsce w przypadku Mistrza Jody i Luka Skywalkera, tutoring to nie tylko proces przekazywania umiejętności i wiedzy ale również, kształtowania charakteru i postaw. Jakże często dzisiaj, oprócz tego, że firmy poszukują określonych umiejętności, oczekują od młodych pracowników, że będą dysponować odpowiednim wachlarzem cech charakteru i postaw pożądanych w danej firmie. By to osiągnąć, pracodawcy wysyłają młodych pracowników na szkolenia, zapominając o olbrzymim potencjale, jaki kryje się w starej kadrze, która ma doświadczenie i wie, jaki wizerunek firma kreuje, czego szuka, czego oczekuje i jakich zmian chce dokonać. W procesie rozwoju jaki zachodzi na bazie relacji mistrz - uczeń, wypracowane efekty zmiany są o wiele głębsze i trwalsze. Dotykają nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale wartości, przekonań, celów, charakteru i postaw, co powoduje, że pracownik staje się o wiele bardziej wartościowszym ze względu na swoją lojalność i zażyłość oraz stosunek emocjonalny. Warto skorzystać z narzędzi tutoringu, by kształtować w nowoczesny sposób nowe zespoły i nowe elity kadry.